تألیف قلوب و بررسی منابع فقهی و حقوقی آن
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تبریز - دانشکده علوم انسانی و اجتماعی
- نویسنده علی اصغر نصیری
- استاد راهنما سید محمدتقی علوی حیدر باقری اصل
- سال انتشار 1392
چکیده
تألیف قلوب از نظر فقهی عبارت است از حمایت مسلمانان یا کفار، توسط پیامبر اکرم (ص) یا امام (ع) و یا ولی فقیه، به منظور گرایش به اسلام یا جهاد، و عمدتاً شکل اقتصادی دارد. در قرآن مجید آیه 60 سوره توبه، منبع مالی تألیف قلوب، زکات معرفی شده است: «همانا صدقات برای تهیدستان و بینوایان ومتصدیان وکسانیکه دلهایشان بدست آورده می شود و آزادی بردگان و وام داران و در راه خدا و در راه ماندگان می باشد. این به عنوان واجبی از سوی خداوند بوده و خداوند دانای حکیم است». با مطالعه تاریخ اسلام به موارد بسیاری در سیره پیامبر اکرم (ص) بر می خوریم، از جمله آنها فتح مکه بود که پیامبر گرامی (ص) به گروهی از تسلیم شوندگان که از صمیم قلب اسلام را نپذیرفته بودند، سهمی بیش از سهم انصار و مهاجرین، جهت تألیف قلوب و رغبت بیشتر آنان به اسلام قرار داد. دایره شمولیت تألیف قلوب را می توان بدین صورت وسعت بخشید که در عصر حاضر در مورد تمام حرکتها و نهضتهای آزادیبخش جهان، کاربرد دارد. یعنی جمهوری اسلامی ایران می تواند با بکارگیری این اصل انقلابی اسلام، تمام حرکتهای ضداستعمار و ضدظلم و استبداد جهان را زیر چتر خود قرار دهد و با کمکهای سیاسی، اقتصادی و حتی نظامی به این سازمانها، احزاب و جنبش های آزادیبخش در سطح جهان می توان آنان را در حمایت از کشورهای اسلامی یا مسلمانان سایر کشورها، جلب کرده، بدین وسیله در حمایت از آنان بکوشد و غیر مسلمانان سایر کشورها را نیز مجذوب آیین اسلام نماید. برای نیل به این اهداف بود که بنیانگذار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره)، هفته وحدت را مطرح نمود تا علما و دانشمندان کشورهای اسلامی برای تحقق این آرمان ها به تبادل افکار پرداخته و راهکارهایی را مطرح کرده و به آنها تحقق عینی بخشند. مستندات فقهی تألیف قلوب عبارت است از کتاب، سنت، عقل و اجماع که هر کدام بحث مفصلی می طلبد.
منابع مشابه
تألیف قلوب در فقه امامیه و چگونگی اجرای آن در عصر غیبت
در این مقاله از طرفی به تبیین اصل «تألیف قلوب» در فقه امامیه پرداختهایم که بهموجب آن، کفار یا مسلمانان ضعیفالعقیده، بهمنظور جلب نیرو در جهاد یا جذب به اسلام و مسلمانان یا برای ایجاد وحدت بین آنها و حفظ حکومت اسلامی، مورد الفت قرار میگیرند. از طرف دیگر ضمن بررسی این حکم در زمان غیبت و ذکر ادلۀ فقها در این باب، به این نتیجه رسیدهایم که حکم، مذکور هم با توجه به احتمال وقوع جهاد و هم با وجود ...
متن کاملبررسی فقهی و حقوقی حق تألیف با رویکردی بر آرای امام خمینی(س)
حق تألیف و حق نشر از مسائل مستحدثهای است که در مفهوم کنونی و معاصرش، در حقوق اسلام سابقهای نداشته و به تعبیر گویاتر از تولیدات جوامع امروزی است که همگام با تحولات اقتصادی، صنعتی، سیاسی و فرهنگی جدید رشد یافته و به سمت و سوی صنعت نشر، کشیده شده است. در مقاله پیشرو، حق تألیف از دیدگاه فقهای شیعه و سنّی به همراه ادلّه مخالفان و موافقان حق تألیف تبیین گردیده که عموم (غالب فقهای متأخ...
متن کاملبررسی فقهی و حقوقی
تغییر ماهیت پول از صدر اسلام تاکنون و تبدیل آن از مال عینی (طلا و نقره) به پول تحریری و اسکناس که پشتوانۀ طلای موجود نزد بانکها و از سوی دولتها معتبر و دارای ارزش تلقی میشود و نیز ظهور بحرانهای مالی و اقتصادی بهخصوص در دهههای اخیر و ایجاد پدیدهای به نام «تورم»، همگی باعث کاهش ارزش قدرت خرید واقعی پول شده است. این امر که در علم اقتصاد، مورد بحث و بررسی واقع میشود. لیکن در علم حقوق نیز یک...
متن کاملبررسی فقهی ـ حقوقی فاضل دیه و احکام آن
گاه برای قصاص نفس یا مادون نفس، نیاز به پرداخت مقداری دیه به قصاص شونده است که از آن به فاضل دیه یاد میشود. فاضل دیه احکامی خاص خود را دارد. گرچه در کتاب قصاص قانون مجازات اسلامی 1392، فصلی با عنوان فاضل دیه دیده نمیشود، اما قانونگذار به طور پراکنده، مواد مختلفی را بدان اختصاص داده است. مقالة پیش روی با رویکردی فقهی ـ حقوقی به بررسی احکام فاضل دیه میپردازد و ضمن تبیین مبانی و مستندات مواد ق...
متن کاملبررسی فقهی حقوقی تجسس و موارد استثنایی آن
حریم خصوصی ازجمله مفاهیم دشوار است که ارائه تعریف جامعومانع و مورد اتفاق از آن در علم حقوق وجود ندارد. در فقه امامیه نیز از این مسئله تعریف و مصطلح شرعی یا متشرعی خاصی ارائه نشده است. از منظر فقه امامیه دو نوع تجسس حرام وجود دارد: یکی تجسس در حریم خصوصی افراد که بهطور مطلق بر اساس آنچه از ادلهی احکام در فقه امامیه بیان شد، حرام است و دیگری تجسس بر ضد نظام اسلامی است که از نگاه فقه امامیه حر...
متن کاملبررسی فقهی و حقوقی عاقله
یکی از مباحث قابل توجه در حقوق اسلامی، مسئله عاقله و مسئولیت آن در پرداخت دیه است. عاقله از ماده عقل به معنای منع و بازداشتن است و در اصطلاح به افرادی میگویند که بار پرداخت دیه را به جای جانی بر عهده میگیرند و این افراد بستگان ذکور نسبی پدر و مادری، یا پدری به ترتیب طبقات ارث به طوری که همه کسانی که حین الفوت میتواند ارث ببرند به صورت مساوی عهده دار پرداخت دیه خواهند بود. ضمان یا مسئولیت ع...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تبریز - دانشکده علوم انسانی و اجتماعی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023